čtvrtek 23. srpna 2012

"I´m not fighting or battling cancer, it is fighting me."


Jak jsem uveřejnil na Google+, zkrátka se těším na posmrtné vydání knihy Christophera Hitchense Mortality. Nejen kvůli neskrývaným sympatiím, které k němu chovám, ale také pod dojmem dvou knih pojednávajících o rakovině, které jsem v poslední době četl, - The Emperor of All Maladies: Biography of Cancer a The Immortal Life of Henritta Lacks - jsem velice zvědav, jak závěr svého života čelíce rakovině Hitch prožil a sepsal.
Daily Mail před několika dny publikoval článek, který shrnuje výroky Hitche a jeho nejbližších, včetně jeho bratra Petera a manželky - vdovy Carol Blue. Především však článek odkazuje k tomu, že až do posledních momentů se Christopher Hitchens snažil s nemocí bojovat především psaním:
As he faced death from cancer, author and journalist Christopher Hitchens kept his wry sense of humour to the very end, it emerged today. He used a hospital food tray as a desk for his computer to record his last thoughts about the illness which claimed his life at 62.
Trochu mám obavy z toho, aby Hitchensova poslední slova z Mortaliy nebyla zneužita v napadání jeho ateismu, resp. anti-teismu. U Charlese Darwina o tom leckteří bludaři přesvědčují své okolí doposud. Richard Dawkins plánuje, že kolem své smrtelné postele bude mít nahrávací zařízení, aby předešel veškerým pochybnostem. Citace, které by takto mohly být pomatenci zneužity v případě Christophera Hitchense se totiž v tomto článku objevují. Především jde o dvě, které s dovolením přeložím:
Those who say I am being punished are saying that god can't think of anything more vengeful than cancer for a heavy smoker.
Ti, kdo tvrdí, že jsem potrestaný, tvrdí, že bůh nedokáže přijít na nic víc pomstychtivého než je rakovina pro těžkého kuřáka.
A co se týče fakticity jeho umírání a ateismu, zřejmě klasická otázka kladená ateistům při blížícím se skonu je, zda "nepřišli" na to, zda nebude lepší uchýlit se k bohu (a vyzpovídat se - wtf?). Nedokážu si představit hloupější a zbytečnější otázku, než je ta, jestli jsem se pod tíhou blížící se smrti nedošel k závěru, že bůh existuje. Přímé osobní zkušeností mi k tomu nedovolí říci nic víc, že takoví lidé umírajícím jen vydýchávají vzduch.:
No evidence or argument has yet been presented which would change my mind. But I like surprises.
Dosud se neobjevil žádný důkaz nebo argument, který by změnil můj názor. Mám ale rád překvapení.
Ačkoliv jsem si přečetl pár úvodních stránek z hardcover verze Mortality, která bude za tou pro Kindle následovat počátkem srpna, nebudu předjímat a nechám se rovněž případně překvapit. Jsem přesvědčen ale, že citované výroky jsou poplatné Hitchensově humoru, cynismu a jízlivosti a o nějakém pochybování nebo dokonce odklonu od ateismu nemůže být v jeho případě vůbec řeč. Ostatně dokládá to i jeden z bonmotů jeho hypotetické konverze, které si Christopher Hitchens poznamenal, ale již je nestačil více rozpracovat:
If I convert it's because it's better that a believer dies than that an atheist does.

Myslím, že máme jasno. Více ve včerejším článku na Slatu. Hitchensova posmrtně vydaná kniha Mortality vychází zítra, tj. 25. srpna. Nevím, jak vy, ale já mám objednáno.
 



Žádné komentáře:

Okomentovat